Met Duopact kun je nu verkoopfacturen 100% geautomatiseerd geaccrued boeken. Wat houdt dit precies in? Je kunt met deze update van Duopact automatisch je verkoopfacturen spreiden/ automatisch de omzet naar juiste periodisch boeken. Lees hier hoe dat precies in zijn werk gaat en hoe jij dit kunt inzetten om de boekhouding van je klanten nog sneller, accurater en gemakkelijker te maken.
Met accrued boeken kunnen we accrual data toepassen op een factuurregel. Hiermee kan de factuurdatum afwijken van de datum waarop de omzet wordt geboekt. En dat volledig geautomatiseerd!
Hoe het werkt:
Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk? Stel jij bent een tekstschrijver en factureert op basis van uren. Kans is groot dat je op 1 december de uren van november gaat factureren. Nu heb je veel omzet in december staan, die eigenlijk hoort in november. Met accrued boeken ook wel omzet spreiden kan je op 1 december factureren, maar wordt deze omzet in Yuki toegewezen aan november. Maar aangezien de facturatie datum 1 december is, wordt deze wel in de juiste btw-aangifte meegenomen. Ook wanneer je verschillende diensten levert, kan je hiermee wel de juiste omzet over een maand te zien krijgen.
Wanneer je als accountant accrued boeken wilt aanbieden kost dit ontzettend veel werk. Nu kan je het volledig en 100% geautomatiseerd aanbieden aan je klant. Het enige wat jij hoeft te doen is het eenmalig instellen. Je klant heeft betere stuurinformatie en kan jij je ondernemer nog beter coachen op financieel gebied.
Voor een concrete casus hebben we bij SEM (Smart Event Manager) gezorgd dat we de omzet nu boeken op de datum van de reservering van de order, in plaats van op de factuurdatum. Als er een evenement is op 28 oktober, die wordt gefactureerd op 4 november komt de omzet automatisch op oktober te staan, op de datum van het evenement.
Het probleem dat accrued boeken oplost, is dat je facturatiedatum anders ligt dan de periode waarbij die omzet toebehoort. Dit kan niet alleen goed voor events maar in bijna elk vakgebied.
Aan accrued boeken kan ook logica worden toegevoegd. Dit werkt als volgt. Als er staat: ‘uren november’ dan wijst hij de omzet toe aan november. Maar wanneer je een project factureert van 3 maanden kan je deze ook automatisch over een ander periode spreiden. In Yuki zit een knop voor het spreiden van de omzet/kosten. Het juist boeken van de omzet kan je nu hiermee volledig automatiseren.
Accrued boeken kan in principe voor elke koppeling waarbij verkoopfacturen worden doorgezet. Om dit slim en zo goed mogelijk te doen moet er een datum zijn waarop wij deze kunnen baseren. Er moet een aanknopingspunt in de data zijn, die we als basis kunnen gebruiken voor de boekingsdatum.
Op Duopact zijn al een flink aantal koppelingen om het inboeken van verkoopfacturen te automatiseren. Bekijk hier welke koppelingen wij al hebben gemaakt met Yuki.
Met accrued boeken kan jij je klanten geheel geautomatiseerd nog beter bedienen. Wil jij dit ook? Neem dan contact met ons op en ontdek de voordelen van Duopact.
Vous voulez rester informé ? Abonnez-vous à notre lettre d'information et restez au courant des conseils, astuces et nouvelles. Pas de spam, promis !
Téléphone | 088 - 200 4600 |
info@duopact.nl | |
Du lun au ven | 08.30 - 17.30 uur |
Avelingen-West 11
4202 MS Gorinchem